Byron Bay – Gold Coast – Surfers Paradise – Brisbane – Sunshine Coast – Noosa in vogelvlucht

Na 2 heerlijke dagen op het Big4 caravanpark in onze super-de-luxe-cabin-met-enorm-bubbelbad reden we noordwaarts richting Brisbane. We hadden een volgende cabin geboekt in Byron Bay, deze was iets minder super-de-luxe maar oké. Helaas was het weer iets minder oké. We schreven vaak over het mooie weer en dat we geen regen gehad hebben tot nu toe. Helaas viel er nu veel regen en het leek wel iedere keer als wij uit de auto kwamen met de camera om op al die mooie plekjes een foto te willen nemen dat er een regenwolk precies los barstte boven ons hoofd…en terug in de auto de zonnebril weer op natuurlijk…hoe irritant…
Anyway, de temperatuur is nog steeds goed, lekker warm.
We hebben dankzij de regen niet heel veel gedaan in Byron Bay, wat winkeltjes gekeken en een biertje gedronken. Ook Byron is weer heel geliefd bij surfers maar staat ook bekend om zijn Hippie cultuur, Nimbin, the place to be voor de echte ‘rock & roll’ hebben we maar overgeslagen.
Na Byron reden we naar Surfers Paradise, de wolkenkrabbers staan hier bijna óp het strand. ‘Paradise’ zou ik het toch zelf niet noemen. Na een subway broodje op de boulevard verlieten we snel weer dit ‘paradijs’ door naar Brisbane.
In Brisbane hadden we een motel geboekt, relatief goedkoop, daar aangekomen bleek het motel prima, alleen waanden we onszelf weer terug naar de jaren 80 maar goed, schoon en een bed om in te slapen, meer heb je niet nodig. De alleraardigste receptionist vertelde ons de weg naar Southbank. Het gebied in Brisbane met het aangelegde stads-strand en restaurantjes. Verder dan dat zijn we eigenlijk niet gekomen in Brisbane.
We lieten Brisbane achter ons en reden door naar Hervey Bay Via Noosa Heads. Noosa is een sjieke badplaats wat ons een beetje deed denken aan Cambrils, veel boetiekjes, sieraden, tassen en schoenenwinkels.
Ook hier was het weer helaas niet goed genoeg om echt op het strand te liggen, qua temperatuur wel maar we lieten onze zwembroek en bikini toch maar in de auto.
Op naar Hervey Bay, via travelessence hadden we de Fraser Island tour geboekt en werden op zaterdagochtend vroeg in Hervey Bay verwacht.
Via booking.com kwamen we bij Lisianna appartments. Het zou er zo één van travelessence kunnen zijn, oceanview en we werden verwelkomd door David en Di met een stukje chocoladecake. We mochten zelf kiezen welk appartement we wilden, we boekten gelijk ook maar voor zondagavond want we konden nu al voorspellen dat we zondagavond vanaf de Fraser Islandtour geen zin meer zouden hebben in reizen.

Fraser Island
Zaterdagochtend werden we om 7.20uur opgehaald door de bus. David wachtte net zolang tot we op de goede bus waren gestapt, tot hij aan zijn ochtendworkout begon.
De bus bracht ons naar de ferry en de ferry bracht ons naar Fraser Island.
Gelukkig voor ons was het weer opgeknapt en het beloofde een warme dag te worden. We werden meegenomen door een volgende ‘Steve’, de guide van de blue mountains heette ook al ‘Steve’, makkelijk te onthouden dus.
Steve bracht ons met zijn 4×4 bus naar Lake McKenzie waar we konden zwemmen. Dankzij het vele regenwater van de afgelopen maanden was het meer helemaal volgelopen en was er heel weinig strand zoals het in alle gidsen op de foto staat. Na een bushwalk door het regenwoud werden we meegenomen voor een volgende wandeling met als afkoelmoment geen ‘ola-ijskarretje’ maar Lake Wabby. De wandeling was behoorlijk pittig met deze temperaturen, hoge luchtvochtigheid en een flinke verkoudheid maar toen we aankwamen bij de adembenemende zandvlakte met ‘ergens-daar-beneden’ het meer was het de inspanning meer dan waard.
Helaas konden we daar weer niet voor altijd blijven dus droogden we ons af en ploeterden we door het zand omhoog, door de bush weer terug naar de bus.
We werden gedropt bij onze accommodatie, het Eurong resort. Prima kamer, diner iets onder de maat. De groep waar we mee reisden was nog niet zo los gekomen maar tijdens het diner werd er toch wat heen en weer gekletst, veel Duitse jongeren die reizen na of tussen de studie, een ouder echtpaar en 2 jonge meiden uit Engeland, een aziatische moeder en dochter, een Franse dame met ‘karakter’ en een Belgisch stel die blijkbaar geen zin hadden om te integreren met ons Dutchy’s. Uiteindelijk hadden we toch nog een leuk gesprek aan onze tafel en grappig was het om te merken dat zelfs jongeren vroegen of het geoorloofd was om nu al naar bed te mogen (19.30 uur). Gelukkig, het ligt dus toch niet aan onze leeftijd….
Steve had ons een spectaculaire sunrise beloofd dus stonden we om 5.30 uur op het strand…Dikke bewolking gooide roet in het eten dus snel weer terug ons bedje in. Na het ontbijt (de wolken waren inmiddels gelukkig verdwenen) werden we via de highway van het eiland (over het strand dus) naar de diverse highlights van het eiland gebracht. Het Maheno Wreck, Indian Head, Champagne Pools (waar ik wel weer voor altijd zou willen blijven, als de golven over de rotsen splashen komen ze de pool in en bubbelt het zeewater als champagne, zooo lekker!) en we kregen de lunch geserveerd bij Eli Creek. Een stroom van elk uur 4,2 miljoen liter zoetwater wat in de zee stroomt. Echt ook weer een idyllisch picknick plekje waar we een verfrissende duik namen in de kreek.
Fraser Island staat op de Unesco lijst en ik begrijp wel waarom, fantastisch en het ‘omrijden’ waard!
Inmiddels zijn we weer in ons appartement in Hervey Bay. Lekker gekleurd en moe maar voldaan. Morgen rijden we weer terug richting het zuiden. We hebben op aanraden van een huisarts in opleiding (via mijn werk) een eco lodge geboekt in de Glasshouse Mountains. Ik ben benieuwd! Vanuit daar is het niet ver meer naar Brisbane waar we nog een vriend van Machiel gaan opzoeken en dan is het toch echt voorbij…ons vliegtuig vertrekt vrijdagochtend heel vroeg…we denken er nog maar even niet aan…

Author

5 comments

1. Hoi! Dus zelfs bij zo’n lange vakantie, moeten jullie nog niet aan de terugreis denken?! Goed teken want dan hebben jullie het super naar jullie zin!! Dat is ook wel te lezen. Erg leuk! Geniet nog lekker de laatste dagen! Groetjes, mirjam X

2. Geniet nog van jullie laatste daagjes……..en de warme en mooie herinneringen zijn blijvend voor het hele leven!! Liefs Ans

3. Alweer veel mooie dingen gezien; hebben jullie eigenlijk weleens iets gezien wat niet mooi was??
    Het was leuk om jullie avonturen te lezen, werd wel een beetje jaloers af en toe:)

Alvast een goede terug reis gewenst (ook al wil je daar nog niet aan denken) en geniet nog van de laatste dagen…
    Grtjs

4. Hallo lieverds! Dank voor jullie telefoontje van ‘all the way down under’!!!! Echt heel lief, jammer dat wij niet opnamen…. Wij waren met Rick’s vrienden in de pannekoekensaloon voor een heel leuk (en lawaaierig) feestje! We wensen jullie een heel goede reis terug en hopen jullie snel weer te zien! Dikke kus!